Ahmet Polatlı’nın BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM (BDÖ) Makalesi

BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM (BDÖ)

Bilgisayarların öğretimde kullanılmasının en zor ama en epey ümit vadedeni bi şekilde kabul edilen Bilgisayar Destekli Öğretim kendi kendine öğrenme ilkelerinin bilgisayar teknolojisi birlikte birleşmesinden oluşmuş 1 öğretim yöntemi olup öğretim sürecinde bilgisayarın seçenek bi şekilde değil, sistemi tamamlayıcı, sistemi güçlendirici 1 öğe bi şekilde kullanılmasıdır, Bilgisayar Destekli Öğretimde bilgisayar, öğrenmenin meydana geldiği 1 ortam bi şekilde kullanıldığı öğretim sürecini ve öğrenme motivasyonunu güçlendiren, öğrencinin kendi öğrenme hızına göre yararlanabileceği, kendi kendine öğrenme ilkelerinin bilgisayar teknolojisiyle birleşmesinden oluşmuş 1 öğretim yöntemidir. Bu yöntemin öğrenme öğretme süreçlerindeki başarısı muhtelif değişkenlere bağlantılı olmakla ile, yöntemin başarısında öğretim erek ve davranışlarına elverişli ders yazılımlarının sağlanması hayli önemlidir. Bilgisayar Destekli Öğretim yönteminde, bilgisayar teknolojisi öğretim sürecine değil de, geleneksel öğretim yöntemlerine 1 seçenek bi şekilde girmekte kalite ve nicelik açılarından eğitimde verimi yükseltmede kritik 1 rol oynamaktadır (Uşun,2000, s.50-52).

Bilgisayar Destekli Öğretimde muhtelif öğretim modelleri kullanılmaktadır. yalnız Bayraktar, Keser ve Gürol tarafından önerilen ve yaygın kabul gören modeller şunlardır (Uşun, 2000, s.54):

Öğretimsel Model

Hipotezci Model

Açıklayıcı Model

Arındırılmış model

Bu modellerin bütün birisi öğrenme öğretme sürecine katkısı yönünden bilgisayarın farklı özelliklerini ortaya koymaktadır. mesela Öğretimsel Model temelde programlı öğretime dayanmakta ve bilgisayar sabırlı 1 yardımcı gibi kullanılmaktadır. Hipotezci Modelde öğrenciye hipotez formüle etmeye yardımcı olunmakta ve bu model bilginin, öğrencilerin yaşantıları yoluyla yaratılması gerektiği düşüncesine dayanmaktadır. Açıklayıcı Modelde bilgisayar, talebe birlikte hakikat yaşamın görünmeyen modeli veya benzeşimi bi şekilde, ilerledikçe konuyu keşfederek öğrenmesi temel alınmaktadır. Arındırılmış Modelde ise bilgisayar, öğrencinin çalışma yükünü azaltma aracı bi şekilde kullanılmakta ve öğrenciye hesaplama, veri işlem vb. imkanlar sağlamakta ve onu desteklemektedir. bu modellerin ortak özelliği, öğrenciye öğrenmesinde faal 1 yardımcı olmaları ve öğrenciyi merkeze almalarıdır (Uşun, 2000, s.54).

Bilgisayarın eğitimde kullanım yolları bi şekilde düşünülebilecek olanlar şunlardır:

- İNTERNET aracılığıyla belli 1 konuda araştırma yapmak, surf yapmak, hususi alaka grupları birlikte akademik veya hobi amaçlarıyla ilişki kurmalarında,

- Kelime-işlemci (word processor) bi şekilde, öğrencilerin ödevlerini yapmalarında,

- Eğitsel yazılımları (educational software) kullanarak;

(a) Öğretmenin işini kolaylaştırmak sebebiyle,

(b) Öğrencinin kendi kendine deneyler ve/ya ekzersiz yapması sebebiyle,

(c) acayip dil öğrenmek veya pekiştirmek sebebiyle,

(d) Eğitlence (edutainment) yoluyla mektep öncesi dönemde esas kabiliyetler kazandırılmasında,

- limitli ölçüde programlama öğrenmede (özel merak ve/ya kabiliyet sahibi olanlar için)

- Otomatik imtihan makinesi bi şekilde,

- Öğretmenlerin, öğrencileriyle alakadar kayıtları tutmasında,

- Çok az sayıdaki öğretmenin, yazarlık dili (authoring language) kullanarak eğitsel program hazırlamasında,

- Diğer tasarımlanabilecek eğitsel ve idari amaçlar için

Bu bağlamda yanıtlanması gereken 2 sual şunlardır:

(bir) Zaten ağır ders yükü altında bulunan talebeler, bunları ne vakit yapacaklardır?

(iki) Derslerin geleneksel yöntemlerle işlenmesi sırasında bilgisayar (daha doğrusu yazılımlar), nasıl kullanılacaktır?

Bugüne kadarki uygulama, bilgisayar laboratuvarı yoluyla 1 ilave ders biçiminde olmuştur. Bu aynen, çamaşırları elle yıkamaktan bunalmış 1 konut kadınının, eve getirilen çamaşır makinesi için söylediği, bu kadar işin yanında 1 de bununla mı uğraşacağım? yakınmasına benzemektedir.

Bilgisayar, talebe ve öğretmenin işlerini kolaylaştırıcı 1 vasıta bi şekilde anlaşılıp kullanılmalıdır. Buna göre, mevcut ağır ders yüküne eklenmesi gereken değil, o yükün 1 bölümünü ortadan kaldıran, 1 eğitim süreci tekrardan yapılandırma yöntemi bi şekilde algılanmalıdır. Aynen, (BPR-business process re-engineering) yöntemi gibi, (EPR-education process re-engineering) !

Bilgisayar teknolojisinde son yıllarda yaşanan olağanüstü gelişmeler, bütün insanların dikkatini bu alana çektiği gibi, herkes bu gelişmelerden kendi alanında nasıl faydalanabileceği arayışına girmiştir. Doğal bi şekilde eğitim sektörü de bu teknolojiden faydalanma yolları arayışına girmiştir.

Burada sorulması amaçlanan ve cevabının araştırıldığı sualler şunlar olmaktadır ?

1.Bilgisayar Destekli Eğitim (BDE), lazım mi ?

2.şayet lazım ise, nereye kadar, ne kadar Bilgisayar Destekli Eğitim (BDE) ?

3.Belki de daha da önemlisi, bu soruların cevaplarının verilmesinde lazım olan ölçekleri kimler belirleyecek ?

4.Bilgisayar Destekli Eğitim (BDE), 1 lüks mü, yoksa olmazsa olmaz türünden 1 gereksinim mı ?

5.Bilgisayar Destekli Eğitim (BDE), de yurtdışında yapılan gelişmelere oranla bizdeki çalışmaların daha yavaş yürümesinin nedenleri nelerdir ?

6.Yurtdışında yaşanan gelişmeleri alıp burada aktardığımızda kafi olacak mı ?

7.Eğitimciler açısından bilgisayar okuryazarlığı nedir ve sınırları nereye kadar olmalıdır ?

8.Hazırlanan eğitim yazılımları kafi mi ? Eksik yönleri nelerdir ? Bu eksikleri kim ve nasıl değerlendirmeli ?

9.Eğitim yazılımları hazırlanırken eğitimciye vazife düşecek mi ?

Aralık 25, 2011 tarihinde .şl içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. Yorum yapın.

Bir Cevap Yazın

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

